-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:49000 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

گروهي مي گويند آيه ي مباركه (انا نحن نزلنا الذكر و نحن له لحافظون) دلالت مي كند بر اينكه قرآن تحريف نشده و خداحافظ قرآن است مسئله اين است كه از كجا همين آيه تحريف شده باشد؟



در پاسخ به سؤال شما به مسايل ذيل بايد توجه نمود :

1.تحريف قرآن دو نوع است، لفظي و معنوي. و تحريف معنوي عملاً در مورد قرآن كريم از سوي غالب مكاتب كلامي يا گاه فقهي رخ داده است. تحريف لفظي هم خود دو نوع است افزودن به قرآن و كم شدن از قرآن. و معمولاً نوع دوم است كه مورد صحبت است. يعني بيشتر بحثي كه مطرح مي شود اين است كه آيه يا آياتي وجود دارد كه از قرآن حذف شده باشد، و آنچه كه شما مطرح فرموديد كه اين آيه به قرآن اضافه شده باشد اصولاً قايلي ندارد. و بيشتر محققان قايلند كه كسي معتقد به تحريف به زياده نيست.(1)

2. شبهة وقوع تحريف به نقيصه نيز عموماً بدليل اشتباه در فهم حديث اتفاق مي افتد. مثلاً در كتاب شريف كافي بابي است تحت عنوان كل قرآن را كسي جز ائمه( جمع نكرده است، در حاليكه اين عنوان و احاديث آن اصولاً ربطي به بحث تحريف قرآن ندارد و منظور از جمع قرآن، جمع آوري قرآن نيست بلكه تفسير قرآن است.(2) و اصولاً حديث نمي تواند آيه قرآن را ساقط كند. حديث است كه به قرآن عرضه مي شود، نه اينكه قرآن به حديث عرضه و سنجيده شود.

3. اصولاً بايد توجه كنيم كه قرآن كريم معجزة نبوت است و تمام محققان برآنند كه معجزة هيچ پيامبري مورد تغيير و دستخوش تبديل قرار نمي گيرد و اصولاً معناي معجزه در همين است كه ديگران در آن و آوردن مثل آن عاجزند، بنابراين اگر كسي توان تحريف آن را ميداشت ديگر معجزه نبود.

4. از جمله راههاي اثبات اينكه آيه اي به قرآن اضافه نشده، مانند آنچه شما اشاره كرديد بررسي بلاغي آيات است كه تفاسير بلاغي به اين مسأله پرداخته اند مانند تفسير آلاءالرحمن علامه بلاغي كه در مقدمه تفسير نيز در اين باره بحث مبسوطي نموده است. چرا كه اگر آيه اي به قرآن اضافه شود، نحويّون و اهل ادب و بلاغت آنقدر غلطهاي فراوان از آن مي گيرند كه به راحتي معلوم ميشود جزء قرآن نيست در حاليكه هيچ كس ادعا نكرده، اين آيات به قرآن اضافه شده است.

5. از سوي ديگر قاعدة كلي اين است كه البيّنة للمدّعي يعني كسي كه ادعايي مي كند بايد دليل بياورد. هروقت كسي توانست دليلي بياورد كه اين آيه جزء قرآن نيست، ما هم دليل خود را براي اين كه آن جزء قرآن هست خواهيم آورد.

6. اصولاً قرآن به صورت متواتر در طول قرون به دست ما رسيده و از اين بحثهاي روي كاغذ و ذهني كه بگذريم، اين قرآن، در طول 14 قرن همان بوده، كه الآن همان هست.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

منابع و مآخذ :

1. دانشنامه قرآن پژوهي، ج1، ص481 به بعد

2. تاريخ قرآن، آيت ا...معرفت، ص154 به بعد



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.